SU 29 33% Krill – Model
Uprostřed letošního léta jsem si pořídil novou stavebnici modelu SU 29 33% od známé firmy Krill – Model, když už jsem před tímto modelem létal s modelem Katana 33% téže firmy. Proč jsem zvolil jako svůj nový model právě tento typ?
Pro akrobatické létání v předchozích létech jsem používal i několik špičkových akrobatických modelů o rozpětí 3 m. Tyto velké modely létají majestátně, relativně pomalu a samozřejmě zalétnou prakticky všechny akrobatické obraty. Jejich handicapem je díky jejich velikosti náročnější transport na letiště, o dost vyšší pořizovací náklady jak za model, tak za jeho vnitřní vybavení, i provozní náklady. Proto jsem postupně přešel na akrobatické létání s modely o rozpětí cca 2,6 m. Dnešní moderní létání 3D obratů vyžaduje velmi obratný model s velkou úhlovou rychlostí otáčení okolo všech os modelu, dokonalé držení dané dráhy letu, velký rozsah letových rychlostí a relativně malou letovou hmotnost. Těmto požadavkům už předchozí model Katana od Krilla plně nevyhovuje.
Model v dodávané stavebnici je prakticky hotový. Zbarvení modelu jsem zvolil jednoduché v provedení BASE LINE orange, které jsem doplnil oranžovými pruhy. Zářivě žluté zbarvení modelu je velmi dobře v letu modelu viditelné, což je velmi důležité. K dokončení do letového stavu stačí pouze usadit a namontovat motor s příslušenstvím, nádrž, nalepit laminátové páky do výřezů v kormidlech, vyrobit a namontovat táhla k servům a lanka k ovládání směrovky, namontovat serva a kompletní RC vybavení. Následovalo pečlivé nastavení maximálních výchylek na všech kormidlech, které umožňovaly jejich závěsy a nastavení dokonalého souběhu serv na výškovce a křidélkách na vysílači. Při kontrole vyšlo těžiště přesně na dané místo, bez dovažování. Tento model je můj 39. na benzínový motor.
Parametry modelu a použité vybavení:
- Rozpětí modelu: 2,62 m
- Celková délka trupu bez kužele: 2,36 m
- Kompletní letová hmotnost modelu s plnou 1 litrovou nádrží: 11,5 kg.
- Motor: DLE 111
- Použité vrtule: PT 27/10, BAMBULA 26/12
- Servo směrovky: HS 7955TG – 1x
- Serva výškovky: HS 7955TG – 2x
- Serva křidélek: HD 9150MG – 4x
- Servo plynu motoru: HS 5625MG – 1x
- Instal Box: Vlach Elektronik upravený na FASST 2,4 Ghz
- Elektronické vypínače: 3x
- Napájení přijímače a serv: 5 x Nicd Sanyo 2 400 mA , 4 x Nicd Sanyo 1 700 mA
- Napájení zapalování motoru: 4 x Nicd Sanyo 1 800 mA
Zálet modelu SU 29 33%
Dne 20.září 2009 jsem jel s modelem poprvé na naše modelářské letiště. Namontovaný motor DLE 111 byl úplně nový a ještě vůbec neběžel. Po zkušenostech s mými předchozími motory DL a DLE tyto motory vůbec nezabíhám. Po jejich montáži do modelu a jejich nahození pak během vyjetí jedné nádrže seřídím motor na maximální otáčky, spolehlivý a nízký volnoběh a dokonalý chod motoru v celém režimu otáček, aby šel okamžitě a rychle za plynem. Pak už s modelem normálně létám, ale zbytečně jej dlouho nevytáčím do jeho maximálních otáček.
Přikládám několik pořízených fotografií z tohoto záletu.
Montáž motoru DLE 111 s originálními tlumiči a jeho zapalováním na modelu
Vizuální kontrola nádrže a tankování při prvním plnění benzínem.
Složený SU 29 v plné parádě.
První nahazování motoru DLE 111.
Motor nastartován.
Motorová zkouška po seřízení motoru.
SU 29 vyjíždí ze stojánky k jeho prvnímu startu a letu.
Pohodové visení při 1.letu modelu v bezpečné výšce.
Su 29 splnil moje představy o výborném akrobatickém modelu přiměřené velikosti. Po startu modelu jsem s ním ihned začal létat akrobatické 3D obraty. Všechna kormidla nastavená přesně v neutrálu jsem nemusel vůbec dotrimovávat. Takže už se těším na letovou sezonu v příštím roce s tímto modelem.