Extra MX – otvírání krabice
Při brouzdání po RCgroups jsem narazil na vlákno o letadle, na nějž Amíci pějí superlativy a letová videa na Youtube také mnoho slibují. Extra MX, model o rozpětí 1472mm a udávané letové hmotnosti okolo 1750g z dílny Precision Aerobatics, firmy okolo které skáčou klokani a lidi tam chodí nohama nahoru ;).
Poté co jsem narazil na stránky dovozce z Olomouce, neodolal jsem nutkání kliknout na tlačítko „přidat do košíku“ a letadlo jsem objednal.Proč ne přímo od výrobce? Při sečtení ceny za model a přepravu přes oceán, lhostejno zda objednáte přímo z Austrálie nebo z USA, vyjde částka velmi podobná ceně u dovozce. Ušetřená stokoruna nebo dvě za to při ceně modelu opravdu nestojí.
Po objednání jsem dlouho a usilovně přemýšlel o vhodném pohonu. Nakonec jsem po zralé úvaze objednávku pozměnil a přiobjednal set motoru Thrust i s regulátorem, podle recenzí a diskusí na rcgroups to vypadá, že tentokrát nepůjde o „setový shit“ ale docela zajímavou alternativu k motorům zvučných značek, navíc v sadě s modelem za podstatně výhodnější cenu. Bohužel dodávka motoru se nějak zadrhla, dorazí o pár dní později. Když se ale podívám na teplotu venku a stav letiště, nebude drobná prodleva nijak vadit, snad jen budu muset krotit zvědavost na změřené parametry pohonu. Pohon počítá s použitím šestičlánku LiPol o kapacitě přibližně 2200mAh – to je chytrý tah výrobce, protože většina „elektroletců“ má obvykle v zásobě spoustu tříčlánků o této kapacitě a dva zapojené v serii jsou přesnou alternativou. S uvedeným pohonem se dá počítat s divokou akrobacií cca 7 minut, při klidnějším poletování samozřejmě déle. Maximální příkon s doporučovanou vrtulí VOX 15/7″ může být přes 1 kW, lehoučkému modelu slibuje „unlimited vertical“, tady určitě nebude žádné omezení. Domnívám se, že vzhledem k celkové hmotnosti modelu neuškodí ani použití větší kapacity LiPolek, nárůst hmotnosti nebude nijak dramatický.
Krabice s modelem je tedy na stole a první dojem po potěžkání je: „Ojebali stařenku!!!!! Prázdná škatule!!!!“. Po otevření ovšem zjistíte, že v pevném kartonu pevně tkví pečlivě zabalené součásti modelu, zajištěné proti posunu a poškození bohatým polepením lepící páskou, na té výrobce skutečně nešetřil. Vydolovat jednotlivé díly a sáčky s příslušenstvím vyžaduje docela trpělivou práci s nůžkami nebo nožem, hodí se i dostatečná kapacita odpadkového koše.
(Kliknutím na obrázek se otevře ve velkém rozlišení. Koho by nebavilo rozklikávat fotky jednotlivě, může si projít všechny najednou v galerii na konci článku)
Trup je s vyjímkou domku na motor kompletně sestaven.
Kryt s kabinou drží na svém místě jako přibitý silou magnetů, sejmutí i nasazení je jednoduché, jen bude dobré dávat pozor na uhlíkové kolíky vpředu, aby se při snímání trupu nevylomily z přepážky. Montáž na letišti bude velmi jednoduchá, křídla po nasunutí na spojovací trubku zapadnou vymezovacími kolíky přesně do trupu a zevnitř se zajistí nylonovým šroubem s křidélkem, na sestavení není potřeba žádný nástroj. Benzínoletci budou rychlou přípravu k letu určitě závidět 😉
Pohled do trupu dává odpověď na otázku proč je model tak lehký, pevný a drahý. Nosníky jsou sendvičové struktury se středem z uhlíkového kompozitu, stejně jsou uhlíkem bohatě vyztužena i další klíčová místa konstrukce. V trupu je opravdu spousta místa na umístění baterií a RC vybavení, nosná deska pro baterie i pro umístění přijímače je již na svém místě. Přes subtilní vzhled je model velmi pevný, což ostatně zmiňují i jeho majitelé na rcgroups.
Toto je detail, který si musím nechat ještě projít hlavou . Závěsy ocasních kormidel jsou „papírové“, ještě popřemýšlím, jestli je nenahradím něčím trvanlivějším.
Ocasní plochy chtějí zalepit panty a přilepit k trupu.
Křídla jsou potažena zdola průhlednou folií, u otvorů pro serva jsou přilepené šňůrky na zatažení kabelu, i když nebudou nezbytně nutné. Servo bude poměrně blízko u trupu a otvory v žebrech jsou tak velké, že nebude problém tam kablík prožduchat jeho vlastní vahou nebo si pomoci pinzetou.
Křidélka jsou kompletně nainstalovaná v křídle.
Nechybí slušně nalakovaný kryt motoru a kryty kol, odstín laku velmi přesně odpovídá potahovací folii včetně perleťového metalického efektu.
Domek motoru je sestavený, zbývá dle doporučení přilepit výztuhy. Vyosení motoru by při doporučeném osazení mělo přesně vyhovovat, uvidíme po záletu.
Ve stavebnici nechybí hromada bižuterie. Páky kormidel jsou jak jinak než z uhlíkového kompozitu, kulové čepy i vidličky táhel vypadají velmi solidně, tentokrát asi nepoletí do koše a já budu ušetřen nákupu mp-jeťácké drobotě. Ta věc z překližky je měrka k nastavení výchylek kormidel.
Mechová kola budou vyžadovat skladování modelu podepřeného tak, aby se zbytečně neomačkala.
Tak, a tady jsem narazil zatím na jediný zádrhel, který mě přinutil vyhrabat z batohu makroobjektiv a vyfotit detail ostruhového kola. Kolo je na hřídelce zajištěno nalisovanou hliníkovou trubičkou. Bohužel trubička nemá opracovaný řez a je nalisovaná bez vůle ke kolu, takže kolo jde velmi ztuha a při otáčení z plastového disku lítají špóny. Tady bude prostor pro brusný kotouček do Dremela a nahrazení nalisované trubičky stavěcími kroužky na červíky.
Podvozek je opět uhlíkový, lehoučký, pevný a působí bytelným dojmem.
Originální anglický manuál je excelentně vytištěn na kvalitním papíru, postup stavby je velmi podrobně dokumentován přehlednými a hlavně čitelnými obrázky. Z 24 stran jsou první dvě věnovány nezbytným varováním a doporučením, dalších 15 podrobnému popisu stavby, jedna volitelnému příslušenství a zbytek informacím o dalších modelech ze sortimentu výrobce. Takovým manuálem by se měli inspirovat naši výrobci, rozsahem a kvalitou je to něco diametrálně odlišného od nečitelných kopií z kopií z kopií, jak jsme na to bohužel zvyklí u nás. Dovozce poskytuje český překlad v elektronické formě, překlad do češtiny je srozumitelný a smysluplný (dovozce je modelář, takže nejde sice o doslovný překlad ale na druhou stranu tam nejsou nesmysly způsobené otrockým překladem bez znalosti problematiky). Možná by stálo za to místo odkazu na obrázky v originálu obrázky přímo oscanovat a umístit do překladu.
Posledním kouskem v krabici jsou samolepící dekorační nápisy a CD s letovými videi všech nabízených modelů v HD rozlišení.
Dojem lehkosti jednotlivých dílů jsem si ověřil na docela přesné digitální váze s rozlišením 5g. Zde jsou zjištěné hodnoty:
- Obě křídla: 300g
- trup včetně krytu kabiny: 250g
- VOP: 55g
- SOP: 15g
- domek motoru s výztuhami: 55g
- kryt motoru: 45g
- kola, ostruha, bačkory: 40g
- podvozek: 45g
- spojovací uhlíková trubka: 25g
Celková hmotnost neosazeného draku modelu je tedy 830g !!! Při použití doporučeného osazení a baterií nebude problém dosáhnout udávanou letovou hmotnost.
Parametry modelu:
- Rozpětí křídel: 1472 mm
- Délka: 1316,5 mm
- Plocha křídel: 46,86 dm2
- Vzletová hmotnost: cca 1750 g
- Plošné zatížení: cca 36,6 g/dm2
Pro dnešek vše, příště napíšu jak dopadlo měření pohonu. Doufám, že jaro na sebe nenechá zbytečně dlouho čekat a zálet dopadne podle předpokladu úspěšně.
Nakonec ještě slíbenou fotogalerii na postupné proklikání: