RETRO – Nostalgie aneb návraty do mládí
Letošní zima byla opravdu moc dlouhá. Plánovanou stavbu svých obřích akrobatických modelů na benzínové motory a jejich dohotovení do letuschopného stavu jsem zvládnul s velkým předstihem do začátku letošní letové sezony. Mladší kolegové letos bohatě využili množství napadaného sněhu v okolí letiště a na jiných lokalitách a po instalací lyží na své modely létali a létali. Pro mne staršího byla hezká podívaná na krásné záběry zimní krajiny s jejich modely v letu a pěkné videozáběry z tepla domova. Také jsem v jejich věku chodil se svými modely létat a užíval si zimní pohody. Dnes dávám k létání s modely přednost teplejšímu počasí.
A tak jsem se začal probírat a listovat svými starými modelářskými dokumenty, poznámkami a náčrty svých modelů, které jsem dříve postavil a létal s nimi, nebo o jejich stavbě uvažoval. Chtěl jsem využít ještě měsíc volného času, který zbýval do obvyklého zahájení letové sezony a postavit si něco malého a jednoduchého. Vychutnat si stavbu jednoduchého modelu, proti obvyklé stavbě mých ostatních velkých modelů na benzínové motory. Navíc něco, co by mi připomínalo mladší léta modelaření a létání.
Padl mi do oka jednoduchý model akrobatického modelu, který jsem zkonstruoval a postavil v roce 1976 a hodně s ním létal. Konstrukce modelu je typická pro toto období a pro nutnost startu házením z ruky na různých neupravovaných loukách a polích, kam jsem tehdy chodil s modely létat.
Tuto repliku modelu jsem nazval RETRO a mimo povrchové úpravy nažehlovací folií Oracover jsem použil stejný způsob stavby a použité materiály jako u původního starého modelu.
Rozpětí modelu je 1 680 mm, celková délka trupu 1 420 mm a celková kompletní hmotnost modelu je 3 560 g. K pohonu je použit nový motor ASP 61 RC (původní motor HB 61 RC v dobrém stavu jsem nesehnal). Některá serva v tomto modelu jsem použil originální z té doby Simprop Contest. A abych zachoval dobovost, tak model budu řídit jednou z RC souprav z mé vznikající sbírky, s kterými jsem v té době své modely řídil.