Tricopter – nová verze
Před časem jsem poslal do světa první verzi mého tricopteru protože mě nějak nebralo si jen tak poletovat, mám dostatek jiných „létajících hraček“. Kamarád mi ale věnoval svoji starší kameru GoPro a já jsem náhle zjistil, že ji vlastně nemám na co připevnit :). Nedalo se nic dělat, alespoň jsem se přinutil ke stavbě nové verze tohoto čím dál populárnějšího poletovadla.
Při konstrukci jsem vycházel z osvědčené a populární předlohy ze serveru rcexplorer.se. Na původní verzi ale bylo docela dost detailů, které se mi nelíbily, takže ve finále jsem usedl k PC a překreslil moje myšlenky do vektorové podoby, abych si mohl díly vyřezat na CNC frézce. Oproti původní předloze jsem mírně změnil samotný rám, doplnil možnost fixace předních ramen, „zeštíhlil“ uchycení motorů na mnou použitý typ, předělal z gruntu uchycení zadního serva a doplnil drobné detaily, jako jsou drážky pro uchycení vázacích pásků, kryt řídící elektroniky a hlavně podvozek a držák kamerky.
Konstrukce rámu je ze sklotextitu G10 tloušťky 2 a 1,5mm, ramena jsou z osvědčeného smrkového nosníku 10x10mm délky 45 cm (zadní o chlup kratší aby byla stejná rozteč motorů, ale není to vůbec kritické, podle oka stačí), ližiny podvozku z uhlíkové trubky průměru 5mm. Pro konstrukci zadního výkyvného uložení motoru jsem použil držák listu rotoru z vrtulníku velikosti 450 (tzv. grip, co dům dal..), hřídelka je po montáži gripu „poškrtána“ řezacím kotoučkem v Dremelu a do díry v nosníku zalepena pětiminutovým epoxy.
Osazení: řídící deska vlastní výroby novější verze (osazená MEMS gyrosenzory), regulátory Hobbyking blue series 20A přeflashované novým firmware „RapidESC“, motory Cobra 2213/24 950kV, vrtule oblíbené třílisté GWS 9×5″. Použití alternativního firmwaru do regulátorů se ukázalo jako naprosto strategický tah, oproti první verzi tricoptera s běžnými regulátory došlo ke znatelnému nárůstu stability a to hlavně při vyklesávání, z výsledků jsem doslova nadšen. Motory sice nejsou nejlevnější „čína“ a vyžádaly si úprvu hřídelí pro obrácenou montáž, ale opět proti první verzi s nejlevnějšími Turnigy je na první pohled poznat preciznější provedení motorů bez vibrací a zdá se i vyšší účinnosti celého pohonu, přes celkově vyšší letovou hmotnost (díky kameře) si mohu troufnout na stejné akumulátory o minimálně 10% delší letový čas. Mimochodem, s motory to bylo tak, že mi v pátek dorazily regulátory z Hobbykingu a já jsem se splašil, že by to teda přes víkend mohlo lítat. O volbě motorů rozhodlo to, že je měl David Poláček na prodejně (www.rcmshop.cz) skladem, jiné vhodné varianty byly buď po jednom kusu nebo za dlouho, volby ale rozhodně nelituju. Servo opět co šuplík dal, tentokrát Savöx SH-0257MG. S kamerkou mi vyšlo umístění baterií středem přesně do těžiště, což umožní bezproblémové použití i jiných akupacků.
Co zbylo na ToDo listu: i přes dobré vyvážení vrtulí jsou na videu přece jen znát vibrace, to vyřeší lepší uchycení kamery přes tlumící gumy z e staré CD-ROMky (při prvních pokusech je uchycena k rámu pevně napřímo). Časem bych rád otestoval nějakou sofistikovanější řídící desku a vyrobil na GoPročko stabilizovaný podvěs. Jo a taky samozřejmě učesat ten chumel drátů od řídící desky, sebekriticky uznávám, že touha po záletu byla silnější, než smysl pro „štábní kulturu“.
Pro inspiraci pár fotek:
Pro případné zájemce mohu vyrobit sadu výřezů ze sklotextitu, CNC se fláká v dílně 😉