Orion z roku 1960 – část 1
Akrobatické modely, později dle FAI modely kategorie F3A, byly dlouhá léta vrcholem RC techniky, konstrukce, stavby modelů a pilotáže. Každý, kdo se od počátku 60. let vážně zabýval RC modely, doslova hltal články z konaných mistrovství světa těchto modelů v časopisu Letecký modelář a Modelář, obdivoval vítězné i ostatní modely, použité motory a RC vybavení.
První mistrovství světa v RC akrobacii v roce 1960 konané ve Švýcarsku vyhrál s přehledem američan Ed Kazmirski s modelem Orion. Orion, na tehdejší dobu moderní dolnokřídlé koncepce, byl náležitě dobově přemotorovaný motorem K+B Torpedo 45 RC o objemu 7,5 ccm a řízen 10 kanálovou jazýčkovou RC soupravou Orbit.
Článek o konaném MS vyšel v časopise Modelář koncem roku 1960 a popis modelu s malým plánkem modelu Orion v Modeláři č. 1/1961. Model byl hned, především v zahraničí, hojně stavěn a prodávala se i jeho stavebnice. I u nás bylo postaveno do 5 kusů, ale spíše na stojánku, než aby s nimi jejich stavitelé létali.
Rozpětí modelu je 1 740 mm, délka 1190 mm a původní letová hmotnost modelu byla 2 835 g.
I mne tento model v té době okamžitě zaujal a tvarově se mi velmi líbil. Ke stavbě mého prvního modelu Orion došlo ale až v roce 1985. Osadil jsem jej motorem Webra 10 ccm a řídil proporcionální RC soupravou Futaba. Model létal velmi dobře klasickou akrobacii a zúčastnil jsem se s ním i veřejných akcí. Pak jsem model bez vybavení prodal kamarádovi z klubu.
Letos v létě jsem se rozhodl postavit si Orion znovu a létat s ním nejen jako s retro modelem, ale přesnou dobovou replikou s originálním motorem a RC soupravou.
Na internetu jsem našel v časopise Model Airplane News z června 1960 nejen originální plánek od Eda Kazmirského, ale i kompletní stavební postup modelu. Originální, nový nepoužitý motor K+B Torpedo 45 se mi podařilo koupit od Ládi Kulhavého. Motor je z pozůstalosti po legendě československého modelářství, panu Radku Čížkovi z Kamenných Žehrovic. No a originální RC soupravu Orbit i s originálními servy už mám ve své sbírce delší dobu.
Model jsem zhotovil přesně dle originálního plánku. Jediná změna je v použití dvou serv pro ovládání křidélek místo původně jednoho ve středu křídla. Připevnění křídla jako původní gumou je navíc fixováno v náběžce křídla kolíky a u odtokovky 2 plastovými šrouby, kvůli zachování stále stejné polohy křídla vůči trupu z důvodu neměnné nastavené geometrie a podvozkových noh s koly na spodku křídla.
Způsob zhotovení a stavby modelu je zřejmý z fotografií. Kompletní hmotnost modelu pod potah i s podvozky je 1 320 g.
Uvažuji o tom jaký potah modelu použít. Původně byl celý model potažen japonským hedvábím a po vypnutí a prolakování stříkán barevně epoxidovými lesklými barvami.
Vzhledem k jednoduchosti, úspoře pracnosti a dýchání výparů z laků a barev a dokonalé imitaci původního lesklého potahu to bude asi kvalitní nažehlovací folie Oracover.