Příklad použití produktů s nanočásticemi v modelářství

Intenzivní průmyslová výroba nanočástic umožnila jejich využití dnes již prakticky ve všech odvětvích průmyslu, zdravotnictví, letectví, motorismu v domácnosti a mnoho dalších. Nanotechnologie dávají novým, nebo inovovaným produktům jedinečné, dříve nedosažitelné vlastnosti a použití v nových aplikacích.

Nanotechnologie je dnes považována za technologii 21. století. O vznik nanotechnologie se zasloužil americký fyzik Richard Feynman. Nanomateriál je takový, jehož alespoň jeden rozměr není větší, než miliardtina metru, což je přibližně tisícina tloušťky lidského vlasu.

Nanočástice , aplikované s výrobní nanotechnologií mění výrazně fyzikální a chemické vlastnosti nových výrobků.

Jedná se zejména o:

  • Změnu struktury, jakosti a inertnosti povrchů
  • Změnu vodivosti
  • Luminiscenci
  • Změnu barevnosti
  • Změnu indexu lomu
  • Změnu magnetických vlastností

 

Pokud se týká modelářství, trh nabízí širokou škálu výrobků pro konkrétní použití.

Příkladem jsou kvalitní lepidla, tmely a vynikající separátory. Povrchově nástřikové kapaliny s nanočásticemí se používají v dopravním letectví na povrchový nástřik celého letadla kvůli snížení povrchového tření se vzduchem a aerodynamického odporu a tím úsporu leteckého paliva. U modelů letadel okolo pylonů a rychlostních větroňů a jistě dalších zvýší jejich rychlost a u větroňů i klouzavost. K zabránění úsad nečistot na povrchu modelu a na klapkách turbinových modelů jsou na trhu vhodné separační kapaliny. Nové jsou motorové oleje pro vrchní mazání ve směsi s benzínem pro dvoudobé motory.

Já jsem se zaměřil na vyzkoušení čističů a odstraňovačů nečistot z povrchu svých mnoha modelů letadel. Po odlétání několika letů během letového dne, při mnohačetných výkrutech při 3D akrobacii je spodek křídel, výškovky a trupu za výfukem poset tmavými kapkami a mapami spáleného oleje od benzínového motoru. Utření hadrem na sucho je neúčinné, dochází k rozmazávání skvrn. Použití domácích mycích prostředků na bázi saponátů k umytí je zdlouhavé a jde to velmi špatně. Nečistota se rozmazává a bílá folie zůstane i po důkladném drhnutí místy zabarvená. Nečistota zmizí až po čištění ředidlem C 6000, které ale zanechává na folii jemné mapy. Aceton je lepší a povrch folie zůstává čistý. Dochází ale k částečnému odlepování nažehlené folie. Čištění modelu se žhavícími motory s palivem s ricinovým olejem je známý problém a nikdy už se model nedal pořádně vyčistit do původního stavu.

Proto jsem odzkoušel čistič IG 250 a nanočásticemi. Je na vodní bázi a koncentrát je vhodné naředit vodou v poměru 1.3. Samostatný koncentrát je zásadité povahy pH 13 a proto dráždí kůži a oči. Aplikace čističe na čištění modelu je nejlépe ručním rozprašovačem. Pak cca 5 vteřin počkat a nečistoty setřít mikrotenovou utěrkou 80% polyester a 20% polyamid. Nečistoty na povrchu modelu po stírání utěrkou okamžitě mizí bez rozmazávání a i folie je po utření jako nová, včetně barvených povrchů. Stejně dobře čistí i zašlé nečistoty od ricinového oleje.

Čistič je nevhodný na čištění hliníku a barevných kovů. Reaguje s povrchem kovů a dochází k jejich ztmavnutí. Na čištění modelářských motorů jsou k mání jiné čističe s nanočásticemi.

Po zjištění, že čistič IG250 reaguje s povrchem hliníku jsem nastříkal spojovací duralovou neeloxovanou trubku křídla, od které jsem měl po každé montáži a demontáži křídel špinavé prsty a dlaně a otiskl je vždy na potah modelu. Po utření čističe došlo k tomu, že už tato duralová trubka nešpiní.

Máte někdo také ověřené produkty na bázi nanočástic ve své modelářské praxi?

Více informací o produktech můžete získat zde:makes@hfservis.cz

Petr Čermák

 

. WordPress